maandag 8 april 2013

Marrigje de Maar in chinees fototijdschrift

Op Dinsdagochtend een leuke mail in de box - een verzoek van een Chinees fototijdschrift voor foto's van mijn interieurs. Ik heb honderden Chinese interieurs gefotografeerd, maar ook in Nederland, Rusland en Japan. Het bleek dat ze 2 Chinese, 2 Japanse,  2 Russische en 2 Nederlandse  interieurs wilden publiceren - samen met een stuk tekst en een interview met mij. Natuurlijk was het spannend welke Chinese interieurs ze uitkozen. Ook de aangeboden betaling was interessant. De journalist excuseerde zich dat hij slechts $ 30,00 per foto kon betalen, want hun oplage was niet zo groot als in Europa (???). Bij de Volkskrant krijg ik niet zoveel betaald. Dus ik besloot met een glimlach  aan het verzoek te voldoen. Zonder problemen kon ik de files per Wetransfer naar China sturen, waar ze ook zonder problemen zijn opgehaald. Er is toch wel e.e.a. veranderd.






Ik voeg de Chinese interieurs bij. Andere interieurs te zien op mijn website http://www.takeadreamforawalk.com.


Voor China werd gekozen voor een tent in Inner Mongolia met een Amerikaans voetbalshirt en een paar groene lakschoenen. In de achtergrond hangen schapendarmen te drogen. Verder viel de keuze op een boerderij in het Tibetaanse deel van de provincie Yunnan met 4 MAO-posters aan de muur. Voor het maken van deze foto heb ik destijds (2010) even geaarzeld. Het is de meest politieke foto, die ik heb gemaakt. In Nederland of elders in de wereld is de foto nooit opgepikt als zijnde bijzonder. Voor alle duidelijkheid, die MAO-posters hangen daar geheel vrijwillig en met de Tibetaanse shawls als teken van eerbied. In deze welvarende Tibetaanse dorpen wordt MAO nog altijd vereerd als de man, die hen hun huidige welvaart heeft mogelijk gemaakt. In dezelfde huizen vind je ook posters van hoge locale Tibetaanse Lama's en her en der een foto van de Dalai Lama.















Geen opmerkingen:

Een reactie posten